Modul 1 opgaven: Personlig drøm

Velkommen til min fremlæggelse af
Modul1 opgaven i Billedkunst

Min gruppes emne er DRØMME.
Jeg har arbejdet under temaet EN PERSONLIG DRØM

Den 21. september 2014 vågner jeg op efter følgende drøm:
Jeg står og betragter mine to udkårne mænd, der hvileløst vandre i ring i noget der måske kunne ligne en borg-gård. Den ene mand er en prins og den anden en gøgler, men situationen er meget bedrøvende, da ingen af dem er fri til at forlade den evige ring. Det er en ond mand der hersker over situationen.
En troldkvinde-agtig dame passerer mig i en stor skurvogn trukket af en fin gammel bil. Hun siger til mig at jeg skal hoppe ind ad vinduet – gør det kun i god mening for at trøste og hjælpe mig.
Jeg befinder mig nu i skurvognen som er fint indrettet med vinduer ud til verden udenfor. Kvinden forlader rummet for at ordne noget. Imens ligger jeg mig udmattet på en briks. En herreskikkelse træder ind i rummet, og jeg mærker angsten, for om han er den onde, stige op i mig. Men da herren kommer hen og sætter sig på briksen ved siden af mig viser det sig at være prinsen!
Husker ikke helt hvad der sker, men i hvertfald er skurvognen pludselig gigantisk – snesevis af etager kan man se ned, når man kigger ud ad vinduet. Udsigten er mageløs og jeg kan se at vi befinder os i et stort borgkompleks med tårne og solskin.

Jeg har valgt at arbejde med denne drøm, da den indeholder mange kollektive og arketypiske symboler. Desuden har den et meget klart forøb; startende med en præsentation af problemet, efterfulgt af en bevægelse ind i kompleksets kærne. Her foregår en transformation der føre til forløsning, som er meget klart formuleret rent illustrativt i det klare lys fra solen (bevidstheden) og de vertikale linier med dybte og højde.

Det har været en spændende proces at arbejde med drømmen. Arbejdet har givet mig mere forståelse for selve drømmens symboler i relation til mig, og forløbets progression.

VÆRK 1:
Et akvarelbillede (med lidt blyant og vandfast farvekridt) af drømmen som en helhed. Den tunge stemning, som drømmen starter med, er beskrevet i billedets bund med horisontale og rodede linier. Udviklingen kan ses fra venstre mod højre, sluttende med forløsningen øverst i billedet, hvor de vertikale linier er afgørende.
(klik på billederne for at få vist dem som slide-show)

VÆRK 2:
Et maleri af min udkårne prins, der er bundet til at vandre i en evig ring pga. den onde mand.
Billedet er malet på lærred med akrylfarver i jordlige farver, men med en klar blå kant over slotsmuren.
(klik på billederne for at få vist dem som slide-show)

 

VÆRK 3:
En stop-motion video af processen med at male min udkårne prins.
Med denne dokumentation af arbejdsprocessen kommer de forskellige elementer i billedet rigtig i fokus. Billedets endelige udtryk synes mere interessant eller studie-værdigt, når man kender processen bag billedet.
(Tip: fokuser på billedet fremfor mig, da jeg godt kan forstyrre oplevelsen)

 

VÆRK 4:
En grafisk plakat der illustrerer tolkningen af drømmen, med udgangspunkt i 1. scene der udspilles i drømmen.

Grafisk fremstilling af drømmens tolkning

(klik på billedet for at se det i stort)

VÆRK 5:
En foto-række af indre tilstande knyttet til de forskellige kvaliteter jeg indeholder ifølge drømmen.
Værket består af 5 billeder. Det første er taget uden at jeg først koncentrerer mig om, hvad jeg skal finde frem indeni. På det næste kontakter jeg “min indre prins” mod, ædle facon og beslutsomhed. På 3 billede kontakter jeg min indre gøgler-spirit – gnisten i mit kreative væsen. På 4 billede kontakter jeg den mystiske kvindelige kvalitet, der er rummelig og forførende. Sidst forsøger jeg at kontakte både prinsens mod, beslutsomhed og ædelhed, gøglerens livs-gnist og den kvindelige, rumlige og livs-forførende kvalitet.
Sidste billede kunne beskrives som et forsøg på at kontakte den udviklede tilstand, der er opstået i mig efter dette intense og givende arbejde med drømmens betydning.
(klik på billederne for at få vist dem som slide-show)

Undervisningsforløbet ‘DRØMME’

Her er et link til den skriftlige opgave:

Undervisningsforløb med emnet DRØMME